Značky

, , , , , , , , , , , , , , , ,


stastiePsychologička Sonja Lyubomirsky verí, že šťastie možno dosiahnuť, pokiaľ ste ochotní na tom pracovať. Vyjadruje to vôľu urobiť niekoľko zmien a prijať zaväzok pre každý deň života.

Vyberte si z nasledujúcich stratégií jednu až štyri, ktoré vám vyhovujú a prirodzene sadnú vášmu naturelu. Najdôležitejšie je nepoľaviť a stále ich precvičovať.

Pripomeňte si, za čo ste vďační

V momente, kedy začneme brať veci ako samozrejmosť – či už je to manžel alebo naše zdravie – nám tieto veci prestanú prinášať šťastie. Naučte sa na ne pozerať ako na dar. Túto stratégiu môžete praktizovať pomocou “denníka vďačnosti”, do ktorého si raz za týždeň zapíšete tri veci, za ktoré ste vďační.

Sama za seba viem potvrdiť, že to do akej mieri si ceníme veci, ľudí či udalosti, ktoré nám vstupujú do života, do tej mieri sme pocitovo šťastní. Skúste si sem-tam ukradnúť od povinností voľnú chvíľku a precítiť ju naplnenú vďačnosťou za to, že ju máte🙂. Hneď sa aktivujú endorfíny, ktoré vás naplnia šťastím. Automaticky sa začnú pridružovať nové a nové asociácie týkajúce sa ľudí či situácií, ktoré vás robia šťastnými🙂 … a zároveň si uvedomíte, že problémy všedného dňa niekam zázračne odfúklo! Oddych a meditácia v jednom  ;-).

Pestujte optimizmus

Znamená to pozerať sa na veci zo svetlej stranky, nájsť aj v negatívnej udalosti niečo dobré, nazerať na svoju budúcnosť aj budúcnosť sveta optimisticky. Túto stratégiu môžete cvičiť tak, že sa na pol hodiny posadíte na tiché miesto, zamyslíte sa a potom napíšete očakávania, ako bude váš život vyzerať o desať rokov. Predstavujte si, že všetko išlo tak dobre, ako to len bolo možné.

Toto je veľmi podobné s predchádzajúcim bodom, s tým rozdielom, že k vizualizácií terajšej reality pristupujme akoby sme boli umelci, ktorých práve nakopla múza😀 a začnime maľovať lepšiu verziu možno pochmúrnej terajšej reality. Zvýraznime to s čím sme spokojní, čo chceme zachovať či rozvýjať a zasaďme to do krajšieho prostredia, ktoré sa spojí do novej reality, po ktorej tak túžime. A zrazu sa nám svet začne meniť pred očami, tak ako sa menia vibrácie nášho uvažovania. Čo je zbytočné odíde a spraví miesto niečomu novému …

Naučte sa odpúšťať

Zbavte sa zlosti, hnevu a túžby po odplate pomocou písania, nie však poslaním “listu odpustenia” osobe, ktorá vás zranila alebo vám ukrivdila. neschopnosť odpustiť je spojená s neustálym premietaním pomsty.

O odpúšťaní som už čo-to napísala, lebo to je jediný najúčinnejší spôsob ako vyhnať kvantá negativnej energie, ktorá nás rozkladá zvnútra. Verte mi, zažila som si veľmi veľa momentov, keď moje negatívne postoje, ktoré som v sebe hromadila spolu so stresom a negatívnou energiou okolia, vyústili až do nepríjemných zdravotných problémov, ktoré ma prinútili na chvíľu vypnúť. Jednoducho som si veľa vecí nevedela spracovať a považovala som ich za moju vinu, aj keď to tak nie je. Skrátka až keď si dokážete pripustiť, že sa veci okolo vás dejú a vy ich buď zvládnete alebo nezvládnete a dokážete si ich odpustiť a nechať ich odísť, potom zmeníte postoj k sebe a pochopíte, že svet nie je zlé miesto. Zrazu nebudete naplnení pocitom krivdy ani ublíženia. Postupne prestanete súdiť iných i seba, lebo sa učíte sami na sebe a to vás posúva stále vpred. Pozerať sa dozadu potom stratí svoje čaro …

Investujte do vzťahov

Jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú šťastie, sú silné osobné vzťahy. Táto stratégia teda spočíva v úsilí o uzdravenie a pestovanie vašich vzťahov s rodinou a priateľmi. Konajte s láskou, buďte k ľuďom, ktorí vám sú blízki, rovnako milí ako ste k cudzím.

Skúste sa niekedy zamyslieť pri najbližšej návšteve rodičov či stretnutí s vašimi priateľmi, či im prejavujete svoju lásku a účasť na ich prežívaní v takej miere ako milo a ochotne sa správate k ľuďom, s ktorými sa stetávate napríklad v práci. Sršíte v práci len dobrou náladou a ochotou s úsmevom od ucha k uchu? A ako reagujete po návrate domov? Nestáva sa už so železnou pravideľnosťou, že odomknutím vchodových dverí ste ohučaným klbkom nervov, ktoré radšej nech nikto nedráždi zbytočnými otázkami? Ak ste odpovedali na tieto otázky áno, niečo je zle. Akoby sme si vtedy boli až prehnane istí pochopením a láskou našich blízkych. Stalo sa to pre nás samozrejmosťou a s rovnakou samozrejmosťou očakávame, že nás blízki podporia keď my potrebujeme, že nás nechajú na pokoji, keď my chceme, že sa nám prispôsobia, ako bude treba … Zase zle! Aj oni sú živé bytosti, aj oni majú city, problémy a trápenia. Preto vzťahy k našej rodine neberme ako nepopieratelnú istotu a samozrejmosť, lebo sa nám to môže vypomstiť. Naučme sa neísť z extrému do extrému a nechajme voľneší priebeh pocitom vo vzťahu k neznámym ľuďom. Veď nás nemusia mať všetci radi, tak nehrajme zbytočné divadielko, ak nám je proti srsti. Určime si jasné mantinely prejavenia vlastných pocitov a názorov, aby sme nepopierali sami seba. Potom nám zostane dostatok energia, aby sme boli schopní rovnakým spôsobom vystupovať voči našim blízkim a tým im nechať ich vlastný priestor v našom vzťahu.

Vyhnite sa vŕtaniu v problémoch

Premýšľať o veciach, je samozrejme dôležité, keď však problémy nadmerne rozoberáte, nič nevyriešite. Veľmi šťastní ľudia sú schopní – aj v ťažkých časoch, nechať sa pohltiť pútavou aktivitou a užívať si. Túto stratégiu môžete cvičiť tak, že si zvolíte vzrušujúcu činnosť, a začnete ju robiť v momente, kedy sa pristihnete pri premýšľaní.

Tento bod má pre mňa osobne preveľký význam, pretože sú momenty, kedy som vyslovene expertka v rýpaní sa v problémoch. Často keď som v strese a zavalená kopou povinností mi stačí malý problém, niečo čo sa mi skrátka nepodarilo. Hneď ho otáčam zo všetkých strán a vŕtam sa v ňom na pokyn môjho prebratého parazitka, len aby mal radosť😦, na môj úkor samozrejme. Našťastie ak sa sama vtedy neviem zastaviť v tejto činnosti, mám kopu dobrých ľudí okolo, ktorí mi vedia klepnúť po prstoch🙂, niekedy v poslednej chvíli na prahu zúfalstva. Preto mi z toho vyplýva poučenie, že problémy sú iba stavom mysli a to treba zaraziť! Ak teda zoberiete túto stratégiu vážne, naučte sa byť vyborným pozorovateľom seba samého. A akonáhle sa pristihnete, že začínate priveľa rozmýšľať, znamená to, že vaša myseľ preberá nad vami kontrolu a vy predsa nie ste vaša myseľ. Vy máte mať kontrolu nad ňou a vedieť povedať dosť! Vtedy vzniká priestor, kedy radšej presedlajte na úplne inú najlepšie fyzickú činnosť🙂 … Záhradkári vedia, o čom hovorím … Ďaľší druh meditácie.

Pracujte na svojich cieľoch

Ľudia, ktorí sa snažia o niečo významné, či už je to učiť sa nové schopnosti, alebo vychovať z detí slušných ľudí, sú omnoho šťastnejší ako tí, ktorí nemajú silné sny.

Jasne a stručne: Snívať sa má, snívať sa smie🙂. Veď o čo by bol náš vnútorný svet chudobnejší, keby sme sa správali ako naprogramované stroje, ktoré robia iba to, čo musia … Každý z nás potrebuje mať niečo po čom stále túži, čo chce ešte dosiahnuť, aký chce byť. Všetko je to totiž o sebarealizácií, ktorá je naším motorom “drivom”, ktorý nám v našom živote dáva krídla. A neberte pritom veľkosť sna podľa veľkosti materiálnych dôsledkov, lebo je to najmä a len o lepšom pocite zo seba samého. Potom je svet hneď farebnejší!

Tak čo😉, rozhodne sa oplatí prežívať život naplno so všetkým, čo nám prináša!

Na základe knihy The How of Happiness, Sonja Lyubomirsky  a  mojich doplňujúcich postrehov🙂

Prevzaté z Moja psychológia, január 2013